רכזת אקדמית :דר' יעל אררה-אנקרי מדריך פסיכולוג/ית שיקומי/ת מומחה/ית מדריך/ה
תחומי טיפול: אובדן ושכול, דיכאון, הפרעת חרדה מוכללת, הפרעה טורדנית כפייתית( OCD) , התקפי פאניקה, וויסות רגשי, חרדה חברתית, חרדת פרידה, טראומה, משברי חיים, פוביה ספציפית, קשיי הסתגלות, שיקום.
טופס ההרשמה לשלוח : mazalg@lev-hasharon.co.il
רקע
אירועי אוקטובר 2023 מתאפיינים בחשיפה חריגה לזוועות, בשכיחות חריגה של שכול, באובדנים מרובים ומתמשכים, ובסטרס מתמשך. העבודה עם ניצולי התופת נעשית בתנאים לא שיגרתיים של הימשכות הסטרסור ומחייבת דיוק וזהירות.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוקד-טראומה (trauma focused CBT- tfCBT) הוא מודל מובנה וגמיש לעבודה עם אנשים שחוו טראומה ואובדן. המודל מבוסס על תפיסה קוגניטיבית-התנהגותית, אך מאפשר אינטגרציה משמעותית גם עם הבנה ועבודה דינאמית. המודל מבוסס על 8 מודולות, או שמונה פרקים טיפוליים, שכל אחת מהן עוסקת ברכישת מיומנות וכלים להתמודדות. המודל בבסיסו לינארי ובנוי לעבודה עם PTSD, אך המאפיין המודולרי והגמיש מאפשר התאמה שלו למערכי טיפול שונים ולהסתמנויות פוסט טראומטיות שונות. הוא פותח במקור עבור ילדים אך ניתן להשתמש בו גם לטיפול במבוגרים.
על מנת לאפשר למטפלים רכישה והטמעה של המודל, נדרשת היכרות עם מיומנויות קוגניטיביות-התנהגותיות, למידה מקיפה של טראומה וסימפטומים פוסט-טראומטיים, ולמידה של המודולות הטיפוליות. בשלב השני מומלץ לאפשר התנסות עם מטופלים תחת הדרכה על מנת להבין את האתגרים העולים ביישום של המודל, וללמוד מתוך העבודה בשטח.
ההכשרה המוצעת בשלב זה הכשרה תיאורטית אך היא תהיה מוכוונת שטח, ותכלול שימוש רב בהדגמות מעשיות. ההכשרה כוללת 3 מפגשים (סה"כ 15 שעות אקדמיות) בהם יינתן מבוא מקיף על טראומה והשלכותיה, תוך סקירת מונחי היסוד הרלבנטיים לכל עבודה טיפולית עם ניצולים, ומתן דגש למין ואבחנה מבדלת. בהמשך ייסקר המודל בכללותו, ויוצגו אבני היסוד של מודל ה-tfCBT. החומר יילמד בהרצאה פרונטאלית תוך דיון עם הקבוצה, אך גם בתרגול כיתתי, תרגול בזוגות, סימולציות ומשחקי תפקידים, וקטעי וידאו קצרים להמחשה.
חומר המסכם את הסדנאות (כולל מצגות ולינקים לקריאה נוספת) ודפים לעבודה עם המטופלים יחולקו למשתתפים.
דרישות הקורס:
הסדנא מיועדת למטפלים עם ניסיון בטיפול. הסדנא מהווה הזדמנות להכיר ולהעמיק בטכניקה שהוכחה בעשרות מחקרים כיעילה בעבודה עם נפגעי טראומה. יחד עם זאת הניסיון מראה שהשתתפות פאסיבית בסדנא אינה מאפשרת רכישה אמיתית של הכלים, והחומר החדש שנלמד נוטה להישכח. מכיוון שכך יתבקשו המטפלים שרוצים להשתתף להתחייב ל(1) נוכחות מלאה במפגשים. החומר הנלמד הוא רב, ונעשה נסיון לדחוס אותו במידת האפשר לזמן קצר, ולכן לא ניתן יהיה לתת תעודת סיום למי שהפסיד מפגשים. (2) קריאת החומרים לקראת המפגשים. יעשה מאמץ רב לתת חומרים ממוקדים ומתורגמים. (3) לפני תחילת הסדנאות המעשיות, מומלץ לחשוב על מטופלים המועמדים לטיפול ממוקד בטראומה מהעבר או מההווה. כל משתתף יידרש לניתוח והמשגת המקרה על פי המודל. (4) בתחילת כל מפגש יתקיים בוחן קצר על החומר של המפגש הקודם. (5) מומלץ לגבות מהמשתתפים סכום סמלי על ההשתתפות להגברת האחריות והמחוייבות.
מבנה ומיקום הקורס:
3 מפגשים ZOOM בין השעות 08:00-12:15
תאריכי המפגשים:
4.12.23 | 27.11.23 | 20.11.23 |
עלות הקורס:
**מסובסד על-ידי העמותה לסיעוד פסיכיאטרי.
250 ₪ חבר עמותה
450 ₪ כלל מטפלים.
תכנית הסדנא
TFCBT בחירום
שעה | נושא | תיאור |
מפגש ראשון -20.11.23 | ||
8:00-9:30 | היכרות ומבוא לטראומה | היכרות בינאישית. מהי טראומה (ומהי לא). נדון בסוגיות של אבחנה ואבחנה מבדלת, מיון, וגורמי סיכון. נשאל מה מקדם חוסן ומה מונע אותו. |
עקרונות מרכזיים בטיפול בטראומה | נדבר על העקרונות המשותפים למודלים השונים המתועדים כמשפרים החלמה בעקבות אירוע טראומטי. נכיר את מודל ה-tfCBT על המודולות השונות שלו, ואת הנחות היסוד עליהן מושתת העבודה הטיפולית במודל. | |
9:45-11:15 | מהו PTSD? אבחון והערכה
|
נלמד כיצד נראה PTSD וכיצד הוא נראה בילדים, כיצד הוא מוגדר ומאובחן (כולל שינויים ב-DSM5), וכיצד הוא מוסבר באמצעות המודל. נכיר כלי אבחון שונים שיסייעו להערכת חומרת הסימפטומים ולאבחנה מבדלת בין הסתמנויות פוסט טראומטיות שונות |
11:30-12:15 | מודולה 1: פסיכו-הסברה |
נקשור בין המבוא (טראומה/סימפטומים/טיפול) לבין הצעדים הראשונים עם המטופל. נדבר על חשיבות ההמשגה כצעד טיפולי ראשון. |
מודולה 2: וויסות גופני |
נלמד על פחד וחשיבותו האדפטיבית. נבחין בין מפחיד ומסוכן. נלמד על ביטויים גופניים של פחד ומשמעותם. נלמד על טכניקות התמודדות עם דחק ועל ההתאמות שלהן לילדים. נתרגל שיטות שונות של נשימה, הרפיה, דמיון מודרך וקשיבות | |
מפגש שני – 27.11.23 | ||
8:00-9:30 | מודולה 3: וויסות רגשי
|
נכיר טכניקות שונות לעבודה רגשית עם ילדים. נדבר על מילון הרגשות ועל החשיבות של היכולת לשיים רגש ולהעריך את עוצמתו. נכיר טכניקות שונות לפיתוח שפה רגשית עם ילדים. נתרגל שימוש בספרים בסרטים ובמשחק לשיפור היכולת לזהות לנטר ולווסת רגשות. |
מודולה 4: וויסות קוגניטיבי |
נדבר על השבר הטראומטי בתפיסות עולם ועל קוגניציות פוסט טראומטיות נפוצות. נדון ב"אשמה משמרת משמעות" ובחשיבותה בהקשרים תרבותיים ותיאולוגים. | |
9:45-11:15 | מודולה 5: נרטיב הטראומה, מבוא
|
נדבר על החשיבות הנוירופסיכולוגית והשיקומית של עיבוד הטראומה, ועל מרכזיותה של ההמנעות בשמור הפתולוגיה הפוסט טראומטית. |
11:30-12:15 | מודולה 5: נרטיב הטראומה, המשך |
נדגים ונתרגל מגוון דרכים לבצע את העיבוד של סיפור הטראומה עם ילדים ונוער. ננתח יחד עבודה במצגות, סרטונים, אמנות וקלפים טיפוליים.
כולל עבודה משפחתית. |
מפגש שלישי -4.12.23 | ||
8:00-9:30 | שכול ואובדן | נדבר על המודל הדו מסלולי, ונדגים שילוב של רכיבי עיבוד אבל בעבודת הנרטיב הטראומטי. |
מודולה 7: עבודה עם הורים | נדבר על חשיבות העבודה עם ההורים במודל לאורך כל שלבי הטיפול, אבל גם על ההכנה לסיום הטיפול ועל העברת המושכות חזרה להורים תוך יצירת צינור תקשורת חדש בבית. | |
9:45-11:15 | מודולה 6: וויסות התנהגותי
|
נדבר על הימנעויות ועל תפקידן בשימור הסימפטומים, נלמד על עקרונות החשיפה ההדרגתית בהקשר של טראומה, ונתרגל דרכים שונות ליישומה עם ילדים. |
11:30-12:15 | מודולה 8: מבט לעתיד | נדבר על מניעת הישנות, ונדגים בניית ארגז כלים. נרחיב על חשיבות הבטיחות במצבים של פגיעות מיניות. נדבר על חשיבות הפרידה במקרים של פגיעה טראומטית. וגם נסכם את הסדנא התיאורטית. |
ביבליוגרפיה:
ספר מלווה
Cohen, J. A., Mannarino, A. P., & Deblinger, E. (2017). Treating trauma and traumatic grief in children and adolescents, 2nd edition. Guilford Publication.
או (הרבה פחות מוצלח למרות שתורגם לעברית):
Cohen, J. A., Mannarino, A. P., & Deblinger, E. (Eds.). (2012). Trauma-focused CBT for children and adolescents: Treatment applications. Guilford Press.
אינטרנט
קישור לקורס הוירטואלי: https://tfcbt.musc.edu/
באתר של יעל:
https://www.yaelankri.com/tfcbthadassah (סיסמה tfcbth)
https://www.yaelankri.com/more-t
טופס הרשמה לקורס קורס טיפול בטראומה בילדים ומבוגרים במודל- TFCBT .
1.פרטים אישיים:
שם ומשפחה: | תעודת זהות:
|
|
מקום עבודה: | נייד: | |
דוא"ל: | ||
חבר בעמותה: (נא להקיף בעיגול). | ₪250 | |
לא חבר בעמותה (נא להקיף בעיגול). | ₪450 | |
- אמצעי תשלום בהעברה בנקאית או PayBox:
העברה בנקאית בלבד(בתשלום אחד בלבד)
פרטים לבצוע העברה בנקאית: קוד בנק לאומי: 10 סניף פרדסיה,
מספר סניף: 706 מספר חשבון : 01001925
לציין בהעברה בנקאית שם ומשפחה.
PayBox חינם!
מחכים לך בקבוצת "טיפול בטראומה בילדים ומבוגרים TFCBT",
לחיצה להצטרפות לקבוצה:
https://payboxapp.page.link/kMqGH9vkvpaNA7qe6
- תאריך בצוע תשלום : ________
- טופס ההרשמה לשלוח : mazalg@lev-hasharon.co.il
- הקבלה תימסר ביום הקורס.